147'ler Dilekçe Vermek Suretiyle Dönebilecek



2 Ocak 1961

Ankara Üniversitesi'nin teklifine göre, dönmek isteyenler senatolara başvuracak.


Görevlerinden alınan 147 öğretim üyesinin dönmeleri için yapılan görüşmeler dün olumlu bir safhaya girmiştir. Görüşmeler iki esas üzerinde devam etmekteydi. Birincisi öğretim üyelerinin görevlerinden alınmalarına dair olan kanun tamamen kaldırılmasıdır. Bu görüş İstanbul Üniversitesinindir.

İkincisi, kanunun beşinci maddesinin değiştirilmesi ve üniversiteye dönecek öğretim üyelerinin birer dilekçe ile senatoya başvurmaları ve senatonun durumlarını inceledikten sonra karar vermesidir. Bu görüşte Ankara Üniversitesi tarafından benimsenmiş bulunmaktadır. İkinci görüş daha fazla benimsenmiştir. Yalnız, kanunun beşinci maddesi değiştirilip kabul edilse dahi bazı öğretim üyelerinin senatolara dilekçe vererek "beni göreve alınız" şeklinde talepte bulunmayacakları söylenmektedir. Bunun sebebi de öğretim üyelerinin görevlerinden uzaklaştırılmalarında kendilerinin suçlu olmadıkları kanaatinde bulunmalarıdır. Bu yüzden doğal olarak dilekçe ile başvurmayacaklardır. Böylece kanunda yapılacak değişiklik de bir işe yaramayacaktır.

Kaynak: Vatan 1961

Günümüzden not:

Kim bu 147'ler?

27 Mayıs 1960 askeri darbesinin ardından kurulan askeri yönetim, 147 öğretim üyesini görevinden uzaklaştırır. Milli Birlik Komitesi bu ihraçları, aldığı ihbarlara dayanarak yapmıştır.

İşin aslı ise bambaşkadır. 147'lerin tamamı 1957 yılından itibaren üniversitelerin özerkliğini tanımayan Menderes Hükümeti'ne açıkça tavır almış ve CHP ile beraber 1960 darbesinde önemli rol oynamıştır. Ancak darbe gerçekleştikten sonra yönetimi ele geçiren Milli Birlik Komitesi 114 sayılı yasada değişiklik yaparak 147'ler isimli grubu görevlerinden ihraç ettiler. İhraç edilen isimler arasında Haldun Taner, Mina Urgan, Tarık Zafer Tunaya gibi isimler de vardı.

Daha sonra bunların göreve dönmeleri üniversite senatolarına bırakılsa da birçoğu görevine iade edilmedi.

Yorum Gönder

0 Yorumlar